Tjek ESTA-status
ESTA nyheder, information og hjælp.

Rejse med handicap til USA

Redigeret: jan 21, 2024  | Tags: Flyselskabets sikkerhed, Rejser med handicap

At rejse til USA med fly kan være en givende oplevelse, der giver mulighed for eventyr, forretning og kulturel udveksling. For rejsende med handicap er det vigtigt at vide, at flyrejser til USA er underlagt regler, der sikrer tilgængelighed og tilpasning. Denne artikel giver en omfattende guide til at rejse med handicap til USA med fly, der dækker planlægning, lufthavnsprocedurer, indkvartering under flyvningen og ankomst.

Forstå dine rettigheder: Loven om adgang til flyselskaber (ACAA)

Americans with Disabilities Act fastslår, at en person lider af et handicap, hvis han eller hun har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, der i væsentlig grad begrænser en eller flere vigtige aktiviteter i livet. Den gode nyhed er, at ACAA (Air Carriers Act) gør det ulovligt for ethvert flyselskab at gøre en uretfærdig eller skadelig forskel i behandlingen af passagerer på grund af deres handicap. Det er DOT's (The Department of Transportation) ansvar at håndhæve denne lov, som gælder for alle flyvninger i, fra eller til USA.

Loven kræver også, at alle flyselskaber tilbyder passagerer, der lider af et handicap, visse former for assistance. Listen omfatter hjælp til at uploade og opbevare hjælpemidler, en kørestol eller anden form for assistance til boarding, afstigning eller tilslutning til en anden flyvning og hjælp til den specifikke type siddeplads, som den handicappede måtte have brug for. Dette gør det muligt for handicappede rejsende at flyve til næsten enhver international destination, forudsat at de gennemfører de nødvendige forberedelser. Visse typer af handicappede rejsende, såsom dem med høretab, synstab, mobilitetsbegrænsninger eller kognitive handicap, kan have brug for særlig, individuel opmærksomhed.

Før man booker en rejse til USA, bør handicappede rejsende vurdere deres potentielle rejseplan i samråd med en specialiseret rejsearrangør eller et rejsebureau for at finde ud af, om der er nogen udfordringer, når man rejser med et handicap. For det andet bør man diskutere rejsen med en rejsesundhedsudbyder for at få anbefalinger. For det tredje skal du planlægge alle aspekter af rejsen og booke det nødvendige logi, der kan imødekomme dine krav.

Hvad er ACAA's retningslinjer for at rejse med et handicap?

I henhold til ACAA's retningslinjer er det obligatorisk for flyselskabet at opfylde en række specifikke tilgængelighedskrav, når en passager med et handicap beder om assistance. Eksemplerne omfatter: adgang til flyets dør (ideelt set via en niveaufri indgangsbro), et sæde med armlæn, der kan fjernes, og et sæde ved gangen. Fly med mindre end 30 sæder er normalt undtaget fra ovenstående krav.

Det er obligatorisk for alle fly med mere end 60 sæder at tilbyde en kørestol om bord (gangsæde), og personalet skal hjælpe med at flytte kørestolen fra et sæde til toiletterne. Flyselskabets personale må ikke flytte passagerer fra en kørestol til en anden, fra en kørestol til et sæde i flyet eller fra en kørestol til et toiletsæde. Derudover er de heller ikke forpligtet til at hjælpe passagerer med toiletbesøg, madning eller udlevering af medicin.

Kun widebody-fly med to eller flere midtergange er forpligtet til at tilbyde fuldt handicaptilgængelige toiletter. Passagerer med handicap, der har brug for hjælp, bør rejse med en ledsager eller ledsager. Inden for rimelighedens grænser må flyselskaberne dog ikke gøre det obligatorisk for en person med handicap at flyve med en ledsager.

Flyselskaberne må ikke insistere på, at passagerer med handicap skal have besked på forhånd. De har dog lov til at kræve højst 48 timers forudgående varsel samt 1 times tidlig check-in for specifikke typer af indkvartering, der kræver tid til at forberede, hvis de er tilgængelige, såsom følgende:

  • Transport af en kuvøse
  • Medicinsk ilt til brug under flyvningen
  • Tilslutningsfaciliteter til flyets strømforsyning til en respirator
  • Indkvartering af en person, der skal rejse i en båre
  • Transport af en elektrisk kørestol på et fly med mindre end 60 sæder
  • Emballage til farligt materiale til kørestolsbatterier eller batterier, der bruges i andre hjælpemidler
  • Indkvartering af en gruppe på mindre end 10 handicappede, der flyver sammen som en gruppe
  • Tilvejebringelse af en kørestol (gangsæde) til brug om bord på et fly uden et tilgængeligt toilet

Det amerikanske transportministerium har en gratis hotline. Nummeret for taleopkald er 800-778-4838, og for TTY-opkald er det 800-455-9880. Disse numre er bemandet fra kl. 9.00 til 17.00 (ET) på hverdage, undtagen helligdage. Personalet på disse kontaktlinjer kan hjælpe flyrejsende med tidskritiske spørgsmål relateret til handicap og også give generel information til offentligheden om handicappede flyrejsendes rettigheder.

Før rejsen starter

Vær opmærksom på, at tilgængelighedsstandarder for rejsende med handicap varierer fra land til land. Nogle lande har f.eks. ikke lovgivning, der kræver, at flyselskaberne tager hensyn til handicappede. Kontakt flyselskaber eller krydstogtsrederier, hoteller og rejsebureauer for at finde ud af mere om tilgængelige tjenester under rejsen og på destinationen. Hvis du har et servicedyr som f.eks. en førerhund, skal du også finde ud af mere om tilgængelige tjenester for ham eller hende. Hvis du har et indlærings- eller intellektuelt handicap, skal du tale med en relevant organisation, der er specialiseret i at arrangere rejser for mennesker med lignende handicap. Hvis du er amerikansk statsborger, kan du overveje at tilmelde dig STEP, Smart Traveler Enrollment Program. Du vil modtage rejsevejledninger og sikkerhedsopdateringer i realtid. Tilmelding til programmet vil også gøre det lettere for det amerikanske konsulat eller den amerikanske ambassade at hjælpe, hvis der skulle opstå en nødsituation.

Medicinske overvejelser

Hvis oversøiske rejser ikke er dækket af din lokale sygeforsikring, anbefaler det amerikanske udenrigsministerium på det kraftigste, at du køber en ekstra sygeforsikring samt en forsikring, der dækker medicinsk evakuering, hvis behovet skulle opstå.

Som rejsende bør du altid have følgende med dig: et brev fra din læge, der indeholder vigtige medicinske oplysninger, såsom din sygdom, den medicin, du tager, og mulige komplikationer. Du bør også altid have oplysninger om medicinsk alarm med dig.

Når du rejser, bør du altid sikre dig, at du har nok receptpligtig medicin med til hele rejsen samt ekstra medicin, hvis der opstår en forsinkelse i hjemkomsten for at få mere medicin. Opbevar ikke din receptpligtige medicin i en pilleæske, men i en korrekt mærket beholder i tilfælde af, at medicinen bliver undersøgt af sikkerhedskontrollen i lufthavnen eller Customs and Border Protection (CBP).

Visse typer receptpligtig medicin, der er ulovlig i USA, kan være lovlig i dit hjemland eller omvendt. Livsvigtig medicin skal være ledsaget af en lægeerklæring. Du kan ringe eller e-maile til de udenlandske konsulater eller ambassader for at få yderligere oplysninger om eventuelle restriktioner.

Hjælpemidler

Rejsende, der rejser ind i USA, kan ringe til TSA's (Transportation Security Administration) hjælpelinje for at få hjælp til eventuelle medicinske tilstande eller handicaps. Du kan besøge TSA's hjemmeside for at få oplysninger om procedurer, politikker og sikkerhedskontrolsteder.

Tjek også, om der er særlige politikker for udstyr som bærbare maskiner, kørestole, respiratorer, batterier og ilt. Tænk hellere på at leje medicinsk udstyr og/eller kørestole på din destination. Det kræver, at du laver lidt research om udbydere af medicinsk udstyr og kørestole i den amerikanske stat, du besøger. Hvis du vil have et par links til udbydere af medicinsk udstyr i udlandet, kan du besøge Mobility Internationals (MIUSA) hjemmeside eller European Network for Accessible Tourism (ENAT) hjemmeside.

Servicedyr

Kontakt USA's ambassade eller konsulat for at få flere oplysninger om mulige kulturelle forskelle og andre restriktioner vedrørende servicedyr. Prøv at få så meget information som muligt om vaccinationer, karantæne og den type dokumentation, der kræves af den stat, du besøger. Det vil også være nyttigt at konsultere din lokale dyrlæge for at få tips om at rejse til USA med et servicedyr. For det tredje skal du først bekræfte med dit destinationshotel eller -hoteller for at sikre, at de accepterer servicedyr, før du foretager nogen reservationer.

Love og regler

Kongressen godkendte Air Carrier Access Act eller ACAA i 1986 for at sikre, at personer med handicap ikke diskrimineres og behandles på en måde, der er i overensstemmelse med sikker transport af andre flypassagerer. Reglerne, der er godkendt af Department of Transportation (DOT), gælder for alle flyvninger med amerikanske flyselskaber samt flyvninger med udenlandske flyselskaber til eller fra USA.

Krydstogtskibe

Amerikanske virksomheder eller organisationer, der arrangerer ture eller programmer om bord på krydstogtskibe, har et vist ansvar, når det gælder adgang for handicappede rejsende, uanset om skibet er registreret lokalt eller i udlandet. Alle personer med handicap bør dog først bekræfte over for det valgte krydstogtselskab, at de nødvendige eller ønskede ting eller tjenester er tilgængelige, før de foretager en reservation. Der er også en række rejsebureauer og krydstogtsoperatører, der specifikt henvender sig til rejsende, der har særlige behov.

Flyrejser

En hel del udenlandske flyselskaber har koder, der er de samme eller ligner amerikanske love baseret på ICAO's (International Civil Aviation Organization) retningslinjer. Disse retningslinjer er dog ikke nøjagtigt de samme som dem, der er defineret i den amerikanske lovgivning. Bortset fra det kan implementeringsniveauet variere fra sted til sted og fra flyselskab til flyselskab.

Flyreservation og informationstjenester

Flyselskaber, der leverer telefonisk information og reservationstjenester til offentligheden, skal sikre, at disse tjenester også er tilgængelige for hørehæmmede eller døve personer via en telekommunikationsrelæservice, TCD (telekommunikationsudstyr til døve) eller anden teknologi.

Lufthavne

Som en del af Air Carrier Access Act kræver transportministeriet, at alle lufthavnsterminaler, der modtager økonomiske bidrag fra den føderale regering, skal sikre eller muliggøre tekstning med høj kontrast.

Tekstningen er altid obligatorisk på tv'er og andre audiovisuelle skærme, der kan vise undertekster, og som er placeret i fællesområder i lufthavnsterminalen, som passagererne har adgang til, herunder billetområdet, gateområdet, passagerlounges og lejede kommercielle restauranter og butikker.

Sikkerhed i lufthavnen

TSA har udarbejdet et program for screening af handicappede rejsende og deres udstyr, anordninger og mobilitetshjælpemidler. Det tillader receptpligtig medicin samt flydende medicin og andre væsker, som personer med handicap og medicinske lidelser har brug for.

Handicappede rejsende eller dem, der lider af medicinske tilstande, der kan påvirke TSA-screening, har ret til at bruge meddelelseskort, når de kommunikerer med betjenten. Læsere kan finde ud af mere om TSA's retningslinjer for handicappede rejsende på følgende hjemmeside: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures

I lighed med andre personer, der lider af handicap eller andre medicinske tilstande, kan hørehæmmede eller døve passagerer give TSA-medarbejderen et meddelelseskort eller et andet medicinsk dokument, der forklarer deres tilstand og informerer ham eller hende om behovet for hjælp med screeningsprocessen.

Rejsende med handicap behøver ikke at fjerne deres eksterne cochlear-implantater eller høreapparater. Der kan dog være behov for yderligere screening, f.eks. inspektion af apparaterne eller kropsvisitering, hvis hjælpemidlerne udløser sikkerhedsalarmer.

Gate, billetskranke og kundeserviceskranker

ACAA-reglerne gør det i øjeblikket obligatorisk for personer, der er hørehæmmede eller døve, at identificere sig selv for at sikre, at de modtager tilgængelig information. Passagerinformation, såsom information om ændringer i flytider, gate-tildeling, forbindelser og bagageudlevering, skal formidles rettidigt via en tilgængelig kommunikationsmetode til personer, der har identificeret sig selv som hørehæmmede.

Personer, der er hørehæmmede, skal identificere sig over for luftfartsselskabets medarbejdere ved kundeskranken eller i gateområdet, uanset om de har gjort det tidligere i billetområdet. Denne regel kræver ikke en tegnsprogstolk for at sikre, at en døv passager modtager alle relevante oplysninger.

Under flyvningen

Flyselskaber skal sørge for visse tilpasninger under flyvningen for passagerer med handicap. Det kan f.eks. være hjælp til at pakke og hente håndbagage, gå på toilettet og flytte sig til og fra sæderne. Hvis du har brug for yderligere tilpasninger, såsom brug af en stol ved gangen eller en bestemt sædeplacering, skal du meddele dette til flyselskabet, når du booker din flyrejse.

For rejsende med høre- eller synshandicap tilbyder mange flyselskaber tilgængelige underholdningsmuligheder om bord, f.eks. tekstning eller lydbeskrivelse. Hvis du bruger kørestol, kan de fleste flyselskaber opbevare sammenklappelige kørestole om bord, og nogle fly er udstyret med en kørestol om bord.

Ombordstigning og afstigning

I mindre fly er der måske ikke en jetway, hvilket betyder, at passagerer, der bruger kørestol, skal løftes op eller ned ad trapperne manuelt, selvom en række lufthavne i øjeblikket bruger lifte eller hejseværker.

For at gøre ombordstigning og afstigning lettere kræves der normalt et sæde ved midtergangen af rejsende med et handicap. Rejsende skal dog specifikt nævne, at de har brug for et sæde ved midtergangen, først når de reserverer billetter og derefter igen ved check-in-skranken i lufthavnen.

Indkvartering og assistance

ACAA har fastslået, at flyselskaber ikke må afvise passagerer på grund af en persons handicap. Der er dog et par undtagelser. Flyselskabet har lov til at nægte transport, hvis transporten af personen ville overtræde FAA's (Federal Aviation Administration) sikkerhedsregler, eller hvis det ville bringe andre passagerers sikkerhed eller helbred i fare.

Det er obligatorisk for flyselskaberne at acceptere en erklæring fra en passager om, at han eller hun er selvhjulpen. Kun under særlige omstændigheder kan der kræves en skriftlig lægeerklæring fra en passagers læge, som siger, at han eller hun er i stand til at gennemføre flyvningen sikkert uden at bringe andre passagerer i fare eller have behov for ekstraordinær lægehjælp.

En lægeerklæring kræves normalt, hvis en person har brug for ilt eller en båre, ønsker at rejse med, hvad der kan være en smitsom sygdom, eller hvis det er rimeligt at forvente, at hans eller hendes medicinske tilstand vil påvirke flyets drift.

Tips til en problemfri rejseoplevelse

  1. Planlæg i forvejen: Aftal assistance og indkvartering med flyselskabet og lufthavnen i god tid inden din rejsedato.
  2. Kend dine rettigheder: Sæt dig ind i Air Carrier Access Act og dine rettigheder som rejsende med handicap.
  3. Pak det vigtigste: Opbevar vigtige ting, såsom medicin og medicinsk udstyr, i din håndbagage, så du har nem adgang til dem under flyvningen.
  4. Kommuniker dine behov: Kommuniker tydeligt dine specifikke behov til flyselskabet og lufthavnspersonalet for at sikre, at de kan yde den nødvendige assistance.
  5. Hold dig informeret: Hold dig opdateret om eventuelle ændringer i din flyplan eller indkvartering, og tøv ikke med at stille spørgsmål eller søge hjælp, når det er nødvendigt.

Konklusion

At rejse til USA med fly som handicappet kræver omhyggelig planlægning og koordinering, men med de rette forberedelser og viden om dine rettigheder kan det blive en behagelig og fornøjelig oplevelse. Flyselskaber og lufthavne i USA er udstyret til at yde den nødvendige tilpasning og assistance, så rejsende med handicap har adgang til de samme muligheder for flyrejser som andre passagerer. Ved at forstå de tilgængelige tjenester og gøre dig til talsmand for dine behov, kan du tage på en vellykket og tilfredsstillende rejse til USA.