Rejse med handicap til USA

Udgivet: May 28, 2022, Redigeret: May 28, 2022 | Tags: Rejser med handicap, Luftfartssikkerhed

The Americans with Disabilities Act bestemmer, at nogen lider af et handicap, hvis han eller hun har en mental eller fysisk handicap, der i væsentlig grad begrænser en eller flere større livsaktiviteter. Den gode nyhed er, at ACAA (luftfartsselskabsloven) gør det ulovligt for ethvert flyselskab at foretage en uretfærdig eller skadelig sondring i behandlingen af passagerer på grund af deres handicap. Det er DOT's (Transportdepartementets) ansvar at håndhæve denne lov, der gælder for alle flyvninger inden for, fra eller til USA

Loven kræver også, at alle flyselskaber tilbyder passagerer, der lider af et handicap, visse former for assistance. Listen inkluderer hjælp til upload og lagring af hjælpemidler; at yde en kørestol eller anden form for hjælp til ombordstigning, afstigning eller forbindelse til en anden flyvning og hjælpe med den specifikke type siddepladser, som den handicappede muligvis har brug for. Dette gør det muligt for handicappede rejsende at flyve til næsten enhver international destination, forudsat at de gennemfører de nødvendige forberedelser. Visse typer handicappede rejsende, såsom dem med høretab, synstab, mobilitetsbegrænsninger eller kognitive handicap har muligvis brug for særlig, individualiseret opmærksomhed.

Inden de reserverer en rejse til USA, bør handicappede rejsende vurdere deres potentielle rejseplan i samråd med en specialiseret rejsearrangør eller rejsebureau, for at finde ud af, om der er nogen udfordringer, når man rejser med et handicap. For det andet skal du diskutere turen med en rejsesundhedsudbyder for at få anbefalinger. For det tredje skal du planlægge alle aspekter af turen og booke den nødvendige logi, der kan imødekomme dine behov.

Hvad er ACAA-retningslinjerne omkring rejser med et handicap?

I henhold til ACAA-retningslinjerne er det obligatorisk for flyselskabet at opfylde en række specifikke tilgængelighedskrav, når en passager med et handicap beder om hjælp. Eksempler inkluderer: at give adgang til flyets dør (ideelt set via en plan indgangsbro), et sæde med armlæn, der kan fjernes, og et gangsæde. Fly, der har mindre end 30 sæder, er normalt undtaget fra ovenstående krav.

Det er obligatorisk for ethvert fly, der har mere end 60 sæder at tilbyde en kørestol ombord (gangsæde), og personalet skal hjælpe med at flytte kørestolen fra sæde til toiletterne. Luftfartspersonale behøver ikke at overføre passagerer fra én kørestol til en anden, fra en kørestol til et sæde i flyet eller fra en kørestol til et toiletsæde. Bortset fra det er de heller ikke forpligtet til at hjælpe passagerer med at besøge toilettet, fodre eller udlevere medicin.

Kun brede fly med to eller flere gange er forpligtet til at tilbyde toiletter, der er tilgængelige med handicap. Passagerer med handicap, der har brug for hjælp, skal rejse med en ledsager eller partner. Inden for rimelighedens grænser er luftfartsselskaber imidlertid ikke tilladt at gøre det obligatorisk for en person med et handicap at flyve med en ledsager.

Flyselskaber har ikke tilladelse til at insistere på forudgående varsel af passagerer, der lider af et handicap. De har dog lov til at kræve mindst 48 timers varsel såvel som 1 times tidlig check-in for specifikke typer hjælpemidler, der har brug for tid til at forberede sig til, såsom følgende:

• Transport af en inkubator

• Medicinsk ilt, der skal bruges under flyvningen

• Forbindelsesfaciliteter til flyets elektriske strømforsyning til åndedrætsværn

• Indkvartering for en person, der skal rejse i båre

• Transport af en elektrisk kørestol på et fly med mindre end 60 sæder

• Levering af farligt materialeemballage til kørestolbatterier eller batterier, der bruges i andre hjælpemidler

• At tilbyde indkvartering til en gruppe på mindre end 10 handicappede, der flyver sammen som en gruppe

• Tilvejebringelse af en kørestol (gangsæde) til brug om bord på et fly uden tilgængeligt toilet

Det amerikanske transportministerium har en gratis hotline. Nummeret for taleopkald er 800-778-4838, og for TTY-opkald er 800-455-9880. Disse numre er bemandet fra kl.9.00 til 17.00 (ET) på hverdage, undtagen føderale helligdage. Personale på disse kontaktlinjer kan hjælpe flyrejsende med tidskritiske problemer relateret til handicap og også give generel information til offentligheden om rettighederne for handicappede flyrejsende.

Før turen starter

Vær opmærksom på, at tilgængelighedsstandarder for rejsende med handicap er forskellige fra land til land. Nogle lande har for eksempel ikke lovgivning, der kræver, at flyselskaber skal rumme handicappede. Rådfør dig med flyselskaber eller krydstogtselskaber, hoteller og rejsebureauer for at finde ud af mere om tilgængelige tjenester under rejsen, såvel som på destinationen. Hvis du har et servicedyr som en førerhund, skal du også læse mere om tilgængelige tjenester til den. Hvis du har et indlærings- eller intellektuelt handicap, skal du tale med en relevant organisation, der er specialiseret i at arrangere rejser for mennesker med lignende handicap. Hvis du er amerikansk statsborger, kan du overveje at tilmelde dig STEP, the Smart Traveler Enrollment Program. Du modtager rejsevejledninger og sikkerhedsopdateringer i realtid. Tilmelding til programmet vil også gøre det lettere for det amerikanske konsulat eller ambassade at hjælpe, hvis der skulle opstå en nødsituation.

Medicinske overvejelser

Hvis rejser til udlandet ikke er dækket af din lokale sygesikringsplan, foreslår det amerikanske udenrigsministerium kraftigt, at du køber yderligere medicinsk forsikring samt forsikring, der dækker medicinsk evakuering, hvis behovet skulle opstå.

Som rejsende skal du altid have følgende med dig: et brev fra din sundhedsudbyder, der angiver vigtige medicinske oplysninger, såsom dine medicinske tilstande, den medicin, du tager, og mulige komplikationer. Du skal også altid have medicinsk alarmoplysninger med dig.

Når du rejser, skal du altid sørge for, at du har nok receptpligtig medicin med under hele rejsen, samt noget ekstra medicin, hvis der opstår en forsinkelse i hjemkomsten. Opbevar ikke dine recepter i en pillepakke, men opbevar dem i den rigtige mærkede beholder, hvis medicinen undersøges af lufthavnens sikkerhed eller told- og grænsebeskyttelse (CBP).

Visse typer receptpligtig medicin, der er ulovlig i USA, kan være lovlig i dit hjemland eller omvendt. Enhver livskritisk medicin skal ledsages af en læges note. Du kan ringe eller maile de udenlandske konsulater eller ambassader for at få yderligere oplysninger om eventuelle begrænsninger.

Hjælpemidler

Rejsende, der rejser ind i USA, kan ringe til hjælpelinjen, der drives af TSA (Transportation Security Administration) for at få hjælp vedrørende eventuelle medicinske tilstande eller handicap. Telefonnummeret er 855-787-2227 eller besøg TSA's websted for information om procedurer, politikker og sikkerhedskontrolpunkter.

Kontroller også, om der er særlige politikker relateret til enheder som bærbare maskiner, kørestole, åndedrætsværn, batterier og ilt. Tænk på at leje medicinsk udstyr og/eller kørestole på din destination. Dette vil kræve, at du undersøger  medicinsk udstyr og udbydere af kørestole i den amerikanske stat, du besøger. Hvis du ønsker et par links til udbydere af medicinsk udstyr i udlandet, skal du besøge webstedet Mobility International (MIUSA) eller siden European Network for Accessible Tourism (ENAT).

Servicedyr

Kontakt ambassaden eller konsulatet i De Forenede Stater for at få flere oplysninger om mulige kulturelle forskelle og andre begrænsninger vedrørende servicedyr. Prøv at få så mange oplysninger som muligt om vaccinationer, karantæne og den type dokumentation, der kræves af den stat, du besøger. Det ville også være nyttigt at konsultere din lokale dyrlæge for at få tip om at rejse til USA med et servicedyr. For det tredje, inden du foretager reservationer, skal du først bekræfte med dit destinationshotel eller -hoteller for at sikre, at de accepterer servicedyr.

Koder og reguleringer

Kongressen godkendte Air Carrier Access Act eller ACAA i 1986 for at sikre, at personer med handicap ikke diskrimineres og behandles på en måde, der er i overensstemmelse med sikker transport af andre flypassagerer. Reglerne godkendt af Department of Transportation (DOT) og gælder for alle flyvninger fra amerikanske flyselskaber, såvel som udenlandske flyselskabers flyvninger til eller fra USA.

Krydstogtskibe

Amerikanske virksomheder eller organisationer, der afholder ture eller programmer ombord på krydstogtskibe, har et vist ansvar, når det gælder adgang for handicappede rejsende, uanset om skibet er registreret lokalt eller i udlandet. Alle personer med handicap skal dog først bekræfte med deres valg af krydstogtslinje, at anmodede varer eller tjenester er mulige, før de foretager en reservation. Der er også en række rejsebureauer og krydstogtsoperatører, der specifikt henvender sig til rejsende, der har særlige behov.

Luftfart

En hel del udenlandske luftfartsselskaber har koder, der er ens eller ligner amerikanske love baseret på International Civil Aviation Organization (ICAO) retningslinjer. Disse retningslinjer er dog ikke nøjagtigt de samme som dem, der er defineret i amerikansk lovgivning. Bortset fra det kan implementeringsniveauet variere alt efter placering og flyselskab.

Flyreservation og informationstjenester

Flyselskaber, der leverer telefonoplysninger og reservationstjenester til offentligheden, skal sikre, at disse tjenester også er tilgængelige for hørehæmmede eller døve personer via et telekommunikationsrelæ, TCD (telecommunications device for the deaf) eller anden teknologi.

Lufthavne

Som en del af loven om luftfartsadgang kræver transportministeriet alle lufthavnsterminalfaciliteter, der modtager økonomiske bidrag fra den føderale regering, at sikre eller aktivere billedtekst med høj kontrast.

Billedtekster er til enhver tid obligatorisk på tv'er og andre audiovisuelle skærmbilleder, der viser billedtekster og er placeret i fællesområder i lufthavnsterminalen, som passagerer har adgang til, inklusive billetområdet, gateområdet, passagerlounges og lejede kommercielle restauranter og butiksarealer.

Lufthavnssikkerhed

TSA har udarbejdet et program til screening af handicappede rejsende og deres udstyr, enheder og mobilitetshjælpemidler. Det tillader recepter såvel som flydende medicin og andre væsker, der kræves af personer, der lider af handicap og medicinske tilstande.

Handicappede rejsende eller dem, der lider af medicinske tilstande, der kan påvirke TSA-screening, har ret til at bruge anmeldelseskort, når de kommunikerer med officeren. Læsere kan finde ud af mere om TSA-retningslinjerne for handicappede rejsende på følgende websted: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures

I lighed med andre personer, der lider af handicap eller andre medicinske tilstande, kan hørehæmmede eller døve passagerer give TSA-officer et underretningskort eller andet medicinsk dokument, der forklarer deres tilstand og informerer ham eller hende om behovet for hjælp til screeningsprocessen.

Rejsende med handicap behøver ikke at fjerne deres eksterne cochleaimplantater eller høreapparater. Imidlertid kan yderligere screening, såsom enhedsinspektion eller en pat-down, være nødvendig, hvis hjælpeapparater udløser sikkerhedsalarmer.

Gate, billetdisk og kundeserviceborde

ACAA-regler gør det i øjeblikket obligatorisk for personer, der er hørehæmmede eller døve at selvidentificere sig, for at sikre, at de modtager tilgængelig information. Passagerinformation, såsom information om ændringer i flyveplaner, gatetildeling, forbindelser og bagagested, skal overføres rettidigt via en tilgængelig kommunikationsmetode til personer, der har identificeret sig som lidende af nedsat hørelse.

Enkeltpersoner, der er hørehæmmede, skal identificere sig for medarbejderne ved kundedisken eller gateområdet, uanset om de har gjort det tidligere i billetområdet. Denne regel kræver ikke en tegnsprogstolk for at sikre, at en døv passager modtager alle relevante oplysninger.

Under flyvning

Hver audiovisuel skærm, der afspilles af informations- og sikkerhedsmæssige grunde i et fly, skal bruge en tegnsprogstolkindsættelse eller billedtekst under videopræsentationen. Billedteksten skal være på de vigtigste sprog, hvor flyselskabet kommunikerer med passagerer på den pågældende flyvning. I øjeblikket tvinger ACAA-regler ikke underholdningen at være undertekstet under flyvning.

På- og afstigning

Med mindre fly er der muligvis ikke en jetway, hvilket betyder, at passagerer, der bruger kørestole, skal løftes op eller ned ad trappen manuelt, selvom en række lufthavne i øjeblikket bruger elevatorer eller hejsemaskiner.

For at gøre det lettere at gå ombord og på land, kræves der normalt et gangsæde af rejsende med handicap. Rejsende bør dog specifikt nævne, at de har brug for et gangsæde, når de reserverer billetter og derefter igen ved check-in skranken i lufthavnen.

Indkvartering og hjælp

ACAA har fastslået, at flyselskaber ikke har tilladelse til at nægte passage på baggrund af en persons handicap. Der er dog et par undtagelser. Luftfartsselskabet har tilladelse til at nægte transport, hvis transport af den enkelte overtræder FAAs (Federal Aviation Administration) sikkerhedsregler, eller hvis det ville bringe andre passagerers sikkerhed eller sundhed i fare.

Det er obligatorisk for luftfartsselskaber at acceptere en erklæring fra en passager om hans eller hendes selvhjulpenhed. Kun under særlige omstændigheder kan der kræves en skriftlig lægeerklæring fra en passagers læge, der siger, at han eller hun er i stand til sikkert at gennemføre flyvningen uden at bringe andre passagerer i fare, eller får behov for ekstraordinær lægehjælp.

Der kræves normalt en lægeerklæring, hvis en person har brug for ilt eller en båre, ønsker at rejse med hvad der kan være en smitsom sygdom, eller hvis det er rimeligt at forvente, at hans eller hendes medicinske tilstand vil påvirke driften af flyvningen.

Konklusion

Rejse for personer med handicap er forbedret i løbet af de sidste par årtier. Der er juridiske mekanismer til rådighed, der beskytter handicappede mod mishandling fra flyselskaber. Disse beskyttelser hjælper rejser til USA med at blive en mere behagelig mulighed for handicappede rejsende.

Hvis du har et pas fra et visumfritaget land og ønsker at få en ESTA til turist-, forretnings-, medicinsk- eller transitformål, skal du i gang med din ansøgning, ellers kan du besøge Ofte stillede spørgsmål for at lære mere om ESTA.

Ansøg om ESTA

Del

FacebookTwitterYoutube

Ansøg om ESTA

ESTA er en obligatorisk rejsetilladelse til rejsende, som besøger USA enten via fly eller sørejse i under 90 dage med henblik på turisme, gennemrejse eller forretninger.

Ansøg om ESTA